Sietske Veldkamp
Sietske is geen doorsneeleraar. Zowel als mens en als leraar is zij anders en bovenal zichzelf.
Opleidingen
Conservatorium opleidingen in Zwolle en Amsterdam:
Docerend Musicus Piano, Docent Muziek-op-Schoot, Docent Algemene Muzikale Vorming.
Bijvakken Zang en Dwarsfluit.
Hogeschool van Utrecht:
Docent Communicatie en Communicatie Trainer.
Specialisaties
Muziekles aan jonge kinderen; er wordt o.a gewerkt met eigen lesvideo's en materialen.
Muziekles aan mensen met Dyslexie; hiervoor heb ik materialen ontwikkeld welke ik in al mijn lessen gebruik.
Andere activiteiten
In het verleden heb ik lesgegeven op muziekscholen; blokfluit, muziek-op-schoot, MBO colleges in Harderwijk en Den Haag, ben ik koordirigent geweest van enkele popkoren en een dameskoor, workshops muziekmaken met kinderen en workshops Rhythmicals aan pianodocenten.
Flexibiliteit
Er wordt onderzocht welke methode het best past bij welke student uitgaande van zijn of haar mogelijkheden en rekening houdend met de verschillende soorten talenten. Er wordt dus veel aandacht geschonken voor de wensen en noden van de leerling. De leerling staat centraal, niet de leraar.
Alle stijlen zijn mogelijk, alle beginners krijgen eerst een basiscursus.
Stijldiversiteit
Ook het gevarieerde repertoir dat in de pianoles aan bod komt verschilt van de klassieke methode. Sietske gelooft niet in de filosofie van 'we bijten ons eerst jarenlang doorheen taaie en saaie oefeningen en dan komt het wel.' Wat komt er dan wel? Zowel klassiek als pop, musical en filmmuziek, duetten, keyboardlessen, boeken met CD's en voordrachtstukken kunnen dus aan bod komen. Genieten en plezier hebben is het belangrijkste. Er wordt dus afgestemd op de muzikale voorkeur van de leerling-pianist. Want met muziek die je graag hoort leer je veel sneller omdat je motivatie dan veel groter is. Piano leren spelen vraagt natuurlijk wel discipline. Hoe meer je oefent hoe sneller je komt waar je wilt zijn.
We helpen je ook als je graag een conservatorium of beroepsmuziekopleiding wilt gaan volgen. Daarvoor zijn ook theorie/solfègelessen noodzakelijk. Deze kunnen we ook geven.
Plezier
Beginnen met pianospelen is één. Maar volhouden tot het gewenste niveau is twee. Het is niet evident om dagelijks alleen achter de piano te zitten en te oefenen. Dit vraagt doorzettingsvermogen en voldoende motivatie. Voor de ene gaat dit al wat makkelijker dan de andere. Zijn jarenlange ervaring als pianist op het podium en als leraar heeft hem in de eerste plaats geleerd dat pianospelen plezant moet zijn. Zonder spelvreugde is leren immers moeilijk. Want wie komt graag naar de les met tegenzin? Dus zijn moto luidt: ‘al spelenderwijs leren’.
Liefde
Sietske wil haar leerlingen in de eerste plaats ook de liefde voor de muziek bijbrengen. Dit doet zij door hen nieuwe muziek te laten ontdekken en ervaren en soms ook stukken met CD's mee te spelen. Muziek is een manier om onszelf te uiten en hij helpt mensen graag op weg om die liefde voor muziek te uiten via de piano. Zij ziet de piano dan ook als een levend wezen met een ziel. Iemand die met je meeleeft en ademt, een soort van vriend om op terug te vallen.
Lesmateriaal
De lessen zijn ook zeer toegankelijk voor mensen die problemen hebben met het traditionele notenschrift of zelfs nog geen noten kunnen lezen. Kennis van notenleer is dus absoluut geen vereiste. De lol van het spelen staat voorop. Muziek spelen moet in de eerste plaats leuk zijn. Op een speelse manier wordt het notenlezen aangeleerd, in combinatie met de pianolessen. Zij maakt bovendien veel lesmateriaal zelf: zo heeft zij tal van oefenboekjes voor het leren van notenlezen en het leren van ritmes gemaakt, evenals materialen ontwikkeld voor mensen met dyslexie.
Samengevat: wat zijn de voordelen?
De leerling staat centraal, niet de leraar;
Repertoir is afgestemd op de leerling;
Pianospelen is vooral 'SPEL'en;
Leuke, boeiende lessen met een vleugje humor en reflectie;
Geen notenleerkennis vereist;
Zeer boeiende en originele concertjes in theater POSA.
Haar stijl is vernieuwend, open, met gevoel voor humor, resultaatgericht, liefdevol;
Een vrijblijvende eerste (proef)les om te 'proeven';
Flexibiliteit wat betreft lestijd en duur van de lessen;